Volgens mij zijn mijn vacatureteksten wel goed opgesteld, maar toch lijken we geen kandidaten te bereiken…
- Heb je al eens nagedacht waarom jouw vacatures niet bekend geraken onder personen met een afstand tot de arbeidsmarkt?
- Heb je al eens kritisch nagedacht hoe je zelf actiever kan gaan werven?
Wist je dat?
De kanalen die je gebruikt om jouw vacature te verspreiden, kunnen een grote impact hebben op het aantal kandidaten dat solliciteert. Je vacaturetekst mag nog zo goed opgesteld zijn, als niemand ze ziet, zal dit weinig effect hebben. Zonder een goede wervingsstrategie bereiken organisaties – vaak onbedoeld – slechts een deel van de mogelijke kandidaten.
Het inclusief werven van kandidaten is dus iets anders dan gewoon hopen dat verschillende doelgroepen jouw vacature wel zullen zien. Werven kan je ook op veel actievere manieren doen. Zo kan je ervoor zorgen dat jouw vacatures meer diverse groepen van potentiële kandidaten, inclusief niet-beroepsactieve personen, bereiken.
Wat kan je doen als organisatie?
- Jobcoaches en andere middenveldorganisaties werken vaak via een outreachende aanpak om moeilijk bereikbare doelgroepen aan te spreken. Hier kan je als werkgever ook inspiratie uit halen voor je eigen wervingsstrategie. Zo kan je bijvoorbeeld proberen om zelf op zoek te gaan naar plekken waar niet-beroepsactieve personen zich bevinden om jouw openstaande vacature te verspreiden.
- Wist je bijvoorbeeld dat outreachers via telegram- of andere sociale mediakanalen personen aanspreken?
- Je kan ook zelf je vacature verspreiden bij buurtcomités, op wijkactiviteiten, in jeugdhuizen,…
- TIP! Meer weten over een outreachende methode? Neem dan eens een kijkje op onze pagina ‘vinden’ voor jobcoaches.
Praktijkvoorbeeld – getuigenis van een jobcoach
Voor de werkzoekenden en niet-beroepsactieve personen die bij ons in begeleiding zijn, organiseren we regelmatig jobbeurzen in ons werkstation. Deelnemers kennen de locatie, wat de drempel verlaagt. In de grote zaal staan verschillende interimkantoren en werkgevers uit de reguliere en sociale economie met hun standjes. Dit biedt de deelnemers niet alleen de kans om hun gegevens achter te laten, maar ook om direct in contact te komen met werkgevers, zoals bij onze recente jobbeurs voor de sociale economie. Zo kunnen werkzoekenden meteen kennismaken met het jobaanbod, vacatures bespreken en mogelijk een sollicitatiegesprek plannen. Daarnaast organiseren we ook Meet & Greets, waarin werkgevers hun organisatie en vacatures voorstellen en werkzoekenden direct kunnen solliciteren.
- Je kan je rekrutering uitbreiden via samenwerking met gespecialiseerde dienstverleners zoals vzw In-Z, Emino, Alternatief vzw, Skill builders of GTB. Hun jobcoaches kunnen je helpen nieuwe doelgroepen te bereiken en jouw vacature te matchen aan personen die ze begeleiden richting werk.
- Het contact met jobcoaches kan heel waardevol zijn! Zij weten welk talent er beschikbaar is, kennen de doelgroep en kunnen jou tips geven om drempelverlagend te werken, zodat je toch nieuwe medewerkers kan aantrekken.
- Verspreid jouw vacature in verschillende vacaturedatabanken. Zo heb je bijvoorbeeld Hijabis at work, een vacaturedatabank voor personen die een hoofddoek dragen. Zo maak jij meteen duidelijk dat zij welkom zijn op jouw werkvloer en spreek je mogelijks een groter doelpubliek aan.
- TIP! Onder nuttige links vind je een aantal databanken die gericht zijn op diverse doelgroepen.
- Gebruik sociale media om meer verschillende groepen te bereiken. Beperk je hierbij niet tot LinkedIn, maar experimenteer met andere social media. Verspreid je vacature ook gericht in bepaalde community groepen.
Wees aandachtig voor…
- Denk na over het publiek dat je wilt bereiken. Gebruik verschillende kanalen, zodat je je manier van werven afstemt op de groep die je wil bereiken.
- Als je een diversere groep sollicitanten wil aanspreken, zal je ook moeten nadenken over hoe je je sollicitatieprocedure toegankelijker kan maken. Hierover vind je meer tips onder het menu Het eerste gesprek.
Nuttige links
- Databanken om een divers doelpubliek te bereiken:
- Wil je in jouw regio zoeken naar organisaties om mee samen te werken?
- Via https://www.doeners.be/ vind je partners in de sociale economie.
- Via https://www.desocialekaart.be/ kan je zorgpartners terugvinden in jouw regio.