Het jobdoel is duidelijk, maar nu moeten kennis en competenties ontwikkeld worden om de kans op dit jobdoel te verhogen!
- Werk jij met de persoon die je begeleid aan kleine, haalbare stappen die hen vooruithelpen?
- Zorg je ervoor dat er een duidelijk actieplan is dat realistisch is?
Wist je dat?
Wanneer niet-beroepsactieve personen een duidelijk jobdoel gesteld hebben dat aansluit bij hun interesses, is er misschien nog wel een afstand te overbruggen om daar echt te geraken. Zo kunnen ze nog nood hebben aan de versterking van bepaalde kennis, vaardigheden of attitudes die hun kans op het bereiken van dat jobdoel verhogen. Een duidelijk actieplan kan ervoor zorgen dat teleurstellingen vermeden worden en de kans op het vinden van duurzame tewerkstelling stijgt.
Nadat je samen met de niet-beroepsactieve persoon een concreet jobdoelwit hebt gesteld, kan je dus doelstellingen formuleren en acties ondernemen rond het versterken van kennis, vaardigheden en attitutes. Zo komen ze weer een stap dichter bij het bereiken van dat jobdoel.
Wat kan je doen als begeleider?
- Als begeleider kan je helpen met het formuleren van realistische doelstellingen voor het werken aan kennis, vaardigheden en attitudes en hieraan acties koppelen.
- TIP! Weet je niet goed welke vaardigheden verbeterd kunnen worden? Op de website van de VDAB kan je heel wat vaardigheden testen. Neem een kijkje bij nuttige links.
- Deze doelen kan je opnemen in een persoonlijk actieplan. Zo behouden zowel jij als de niet-beroepsactieve persoon een duidelijk overzicht dat jullie samen kunnen opvolgen.
- Zorg ervoor dat de doelen die je stelt SMART zijn! Dat acroniem staat voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Zo ben je er zeker van dat je een doel stelt dat ook behaald kan worden.
- De doelen kunnen zowel jobspecifiek (bv. gefocust op belangrijke woorden voor een bepaalde job), persoonsspecifiek (bv. gefocust op assertiviteit en zelfvertrouwen) of werkveldspecifiek (bv. gefocust op stappen van het sollicitatieproces leren kennen) zijn.
- TIP! Wil je aan de slag met een persoonlijk actieplan? Onder tools vind je een template.
- Wanneer je met de niet-beroepsactieve persoon doelstellingen geformuleerd hebt, kan je samen deze vaardigheden proberen verbeteren of zoeken naar andere instanties, opleidingen of projecten die inzetten op de kennis, vaardigheden en attitudes die nog ontbreken.
Praktijkvoorbeeld – getuigenis van een jobcoach
Ik begeleid veel mensen uit Oekraïne. Bij hen heb ik gemerkt dat taal vaak de grootste struikelblok is in de zoektocht naar een job. Ze wonen inmiddels bijna drie jaar in België en volgen actief Nederlandse taallessen, maar spreken blijft voor velen een uitdaging.
Ik wilde hen dus helpen met spreekdurf en taalkennis. Daarom kreeg ik het idee om een taalcoachinggroep te organiseren, waarin ze vooral de kans krijgen om de taal te oefenen, maar ook om hun netwerk uit te breiden. De resultaten zijn fantastisch! De deelnemers spreken met elkaar af voor een kopje koffie, gaan samen op uitstapjes en ondersteunen elkaar bij het leren van de taal.
Het is bijzonder mooi om te zien hoe ze niet alleen hun taalvaardigheden verbeteren, maar ook sociale contacten opbouwen en zich meer thuis gaan voelen in hun nieuwe omgeving.
- Niet alle kennis, vaardigheden en attitudes moeten op voorhand volledig ontwikkeld zijn om een job uit te voeren. Sommige dingen kan je op de job aanleren. Dit staat echter niet altijd vermeld in vacatures. Ga daarom met werkgevers in gesprek over wat de opties zijn. Enerzijds kan je hen ondersteunen door samen een inclusieve job-analyse uit te voeren. Anderzijds krijg je zo meer zicht op de kennis, competenties en vaardigheden die essentieel zijn voor een bepaalde job. Zo zorg je ervoor dat de job en de kandidaat beter naar elkaar toe kunnen bewegen!
- Heel wat niet-beroepsactieve personen bezitten wel kennis en vaardigheden voor een bepaalde job, maar kunnen dit moeilijk aantonen zonder een gelijkstelling van hun diploma. Dit proces kan lang duren, maar kan wel de moeite lonen. Als begeleider kan jij de niet-beroepsactieve persoon ondersteunen met informatie en hulp in dit NARIC-traject.
Wees aandachtig voor…
- Opvolging is belangrijk! Volg de niet-beroepsactieve persoon regelmatig op om te horen hoe het ontwikkelingsplan vordert en in te grijpen wanneer iets misloopt.
- Niet iedereen heeft goede ervaringen met schools leren. Probeer dan ook leervormen te vinden die aansluiten bij het leerprofiel van de niet-beroepsactieve persoon.
- Stel niet te veel doelen in één keer, aangezien dat te overweldigend kan zijn. Stel daarom prioriteiten: welke doelen zijn de meest belangrijke om richting het jobdoelwit te evolueren?