Hoe win ik het vertrouwen van een niet-beroepsactieve persoon?

  • Neem je voldoende tijd om de persoon te leren kennen?
  • Luister je voldoende onbevooroordeeld en empathisch?
Wist je dat?

Het opbouwen van een vertrouwensband tussen jou en een niet-beroepsactieve persoon is belangrijk om de rest van het proces te laten slagen. Dit is echter niet evident, bijvoorbeeld omdat sommige niet-beroepsactieve personen in het verleden negatieve ervaringen hadden met begeleiders of ze niet zeker zijn dat je hun situatie voldoende serieus zal nemen. Dit gebrek aan vertrouwen kan uiteindelijk leiden tot uitval of tot een begeleidingsproces dat niet goed afgestemd is op hun noden.

Het is daarom belangrijk dat je als begeleider voldoende tijd investeert in het opbouwen van die vertrouwensband. Zo creëer je een gevoel van veiligheid en zorg je ervoor dat niet-beroepsactieve personen open kunnen zijn over hun situatie en hun specifieke noden.

Wat kan je doen als begeleider?
  • De basis om vertrouwen te scheppen is luisteren met een onbevooroordeelde houding en met empathie. Zo voelen mensen zich echt gehoord, gezien en serieus genomen. Het creëert een veilige ruimte zonder oordeel, waarin emoties en ervaringen erkend worden. Door aandachtig te luisteren, open vragen te stellen en gevoelens te valideren, laat je zien dat je de ander respecteert en vertrouwt in hun eigen kracht. Dat versterkt de emotionele verbinding en geeft houvast in moeilijke situaties.
    • Weet je niet goed op welke dingen te letten? TIP! Onder het titeltje ’tools’ vind je een document met enkele tips.

Praktijkvoorbeeld – getuigenis van een jobcoach

Ik verspreidde een oproep onder mijn netwerk met Oekraïnse personen. Daarin stond dat iedereen die interesse had om stappen richting werk te zetten, maar botste op een aantal drempels, zich kon aanmelden bij mij. Ik plande dan een kennismakingsgesprek in met mensen met interesse. Dan zorgde ik voor een warme sfeer, zodat deelnemers zich op hun gemak voelden en ze hun verhaal rustig met mij konden delen. Zo zette ik de eerste stappen om vertrouwen op te bouwen. 

  • Niet-beroepsactieve personen horen vaak wat niet goed of niet juist loopt. Er gaat niet altijd voldoende aandacht naar wat wel goed loopt, waar ze goed in zijn of de stappen die ze al hebben gezet. Benoem daarom ook de positieve kenmerken en acties van de niet-beroepsactieve persoon. Daar bouw je snel vertrouwen mee op.

Praktijkvoorbeeld – getuigenis van een jobcoach

Een vrouw kwam bij mij in begeleiding na een periode langdurige ziekte. Ze twijfelde enorm aan haar eigen kunnen. Door te focussen op wat ze goed kan, zoals zorgen voor haar dochter, haar huishouden runnen, haar man ondersteunen en zorgen voor alle administratie, kreeg ze vertrouwen in mij en de begeleiding. Zo probeer ik tijdens het eerste gesprek altijd te focussen op de talenten en kwaliteiten van de persoon en dingen te benoemen die te vaak onbenoemd blijven.

  • Denk ook aan de toegankelijkheid van je communicatie. Kies voor duidelijke taal en vermijd jargon en ingewikkelde formuleringen. Woorden die voor jou vanzelfsprekend lijken, kunnen voor een ander verwarrend of onduidelijk zijn. Zo maak je je boodschap niet alleen begrijpelijk, maar ook uitnodigend en inclusief. Houd er ook rekening mee dat sommige doelgroepen zich veiliger of beter begrepen voelen als je in hun eigen taal communiceert.

Praktijkvoorbeeld – getuigenis van een jobcoach

Bij een deelnemer van wie ik de taal niet spreek, stel ik altijd voor dat ze iemand mogen meenemen, zoals een vriendin of partner, om te vertalen. Zo voelt een deelnemer zich zekerder en zijn er minder zorgen over hoe de communicatie zal verlopen. 

Maar ook met een tolk erbij zoeken we nog creatieve manieren om met elkaar te communiceren, zoals het gebruik van Google Translate of van gebaren. Een deelnemer leert dan ook dat het helemaal niet eng hoeft te zijn om zonder tolk te communiceren. Ik merk dat ze bij een tweede gesprek dan toch vaak alleen durven komen. 

  • Personeelsverloop tijdens de begeleidingen vormt een uitdaging voor de vertrouwensband tussen niet-beroepsactieve personen en hun begeleiders. Bij elke nieuwe begeleider of jobcoach moet er opnieuw vertrouwen opgebouwd worden. Wanneer dit zich voordoet, zorg dan ook voor een warme overdracht. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het eerste gesprek met de nieuwe begeleider met drie te houden. 
Wees aandachtig voor…
  • Het proces om vertrouwen op te bouwen vergt tijd en aandacht. Ga hier dan ook niet te licht over, want de investering loont! 
  • Voor een begeleider is het belangrijk een veilige ruimte te creëren. Belangrijke aandachtspunten daarbij zijn:
    • Luister aandachtig naar wat de niet-beroepsactieve persoon jou vertelt en stel verdiepende vragen.
    • Benadruk positieve handelingen van de niet-beroepsactieve persoon en heb begrip voor wat minder goed loopt.
Tools