Ik wil niet-beroepsactieve personen bereiken, maar ik vind hen niet
- Hoe vaak kom je als begeleider op straat om mensen aan te spreken?
- Probeer je actief op zoek te gaan naar manieren om de doelgroep te bereiken?
Wist je dat?
Niet-beroepsactieve personen vinden niet altijd de weg naar ondersteuning die ze nodig hebben. Dit betekent dat ze niet zomaar bij jou zullen komen binnenwandelen. Hiervoor kunnen een heel aantal redenen zijn. Sommige niet-beroepsactieve personen hebben slechte ervaringen met instanties en hebben daarom hun zoektocht naar ondersteuning opgegeven. Anderen weten niet goed welke hulp er allemaal voorzien wordt. Ze ervaren met andere woorden drempels die ervoor zorgen dat ze niet tot bij jou komen.
Daarom is het belangrijk dat je niet zomaar wacht tot niet-beroepsactieve personen jou bereiken, maar dat je hen actief zelf probeert te bereiken. Als begeleider kan je zelf heel wat acties ondernemen om ervoor te zorgen dat niet-beroepsactieve personen in contact komen met de juiste hulp!
Wat kan je doen als begeleider?
Om niet-beroepsactieve personen te bereiken, kan je heel wat acties ondernemen. Laagdrempelig en toegankelijk, dat zijn jouw kernwoorden. Het uitbouwen van een netwerk is daarbij een belangrijke stap. In deze figuur maken de verschillende cirkels duidelijk op welke aspecten je kan inzetten om niet-beroepsactieve personen te bereiken voor jouw project.

- De buitenste schil verwijst naar plekken in de omgeving van niet-beroespactieven waar je hen als begeleider kan aanspreken. Je probeert dus aanwezig te zijn op plekken waar niet-beroepsactieve personen zich bevinden. Als jobcoach begeef je je in de leefwereld van de doelgroep zelf, om zo proactief contact te leggen met mensen die je mogelijk richting werk kan begeleiden. Dit kan op verschillende manieren gebeuren:
- Fysiek, door bijvoorbeeld langs te gaan in wijken, jeugdhuizen, inloophuizen, sociale restaurants of sociale kruideniers en daar contact te leggen.
- Digitaal, door bijvoorbeeld lid te worden van Whatsapp of Facebook groepen of van Discord Servers.
Praktijkvoorbeeld – getuigenis van een jobcoach
Onlangs ontmoette ik een vrouw tijdens de opening van een nieuw pleintje in de wijk Vlakveld. Zij was daar met haar twee zonen, ze zijn zelf zeer betrokken bij alles wat er gebeurt in de wijk en vertelde me dat ze zo blij zijn met hun ‘pleintje’. We raakten aan de babbel en ik stelde me ondertussen voor.
Ze vertelde me dat ze zelf al lange tijd ziek is, maar nu graag terug aan het werk wil. Ze vertelde over de ondersteuning die ze hierbij gehad heeft, waarbij ze het gevoel kreeg dat ze snel in een bepaald hoekje werd gedreven. Ze is vooral verontwaardigd over het feit dat er weinig aandacht is voor wat zij wil, haar talenten en competenties en dat ze ‘terug naar af is’ omdat ze een tijd ziek is geweest en zo terug ‘ladder op’ kan.
Ze bedankte me om te luisteren en gaat snel bij me langskomen in het werkstation.
- Lokale netwerken van organisaties die met niet-beroepsactieve personen werken, zijn cruciaal voor toegang tot de doelgroep. Zorg dan ook dat je een formeel netwerk opbouwt met andere hulpverleners of contact legt met projecten en partnerschappen in de buurt.
Praktijkvoorbeeld – getuigenis van een jobcoach
Om de twee weken werk ik als jobcoach in de wijk Sledderlo. Ik zit dan in het buurthuis, het hart van de wijk, waar ook andere partners vaak aanwezig zijn. Het contact met partners is belangrijk, zodat we kunnen doorverwijzen naar elkaar. Zo gaan we samen uitdagingen binnen de wijk aan en houden we de drempel om hulp te vragen en te krijgen heel klein.
Maar het begint natuurlijk wel allemaal met de wijk goed te leren kennen en dat gebeurt niet door daar op mijn stoel te blijven zitten. Daarom heb ik de eerste maanden regelmatig een tour gedaan in de wijk. Zo geraakte ik aan de praat met buurtbewoners en leerde ik ook verschillende andere plekken kennen waar niet-beroepsactieve personen zich bevinden.
- Organiseer laagdrempelige activiteiten waar niet-beroepsactieve personen op kunnen afkomen, zoals een infosessie in de buurt rond een nuttig thema zoals digitale vaardigheden, of organiseer een kookactiviteit, creatieve activiteiten,….
- Niet-beroepsactieve personen staan soms wantrouwig tegenover hulpverleners. Om sommige groepen te kunnen aanspreken, heb je een mandaat nodig om in de groep te treden. Brugfiguurschap kan hierin een rol spelen. In dit filmpje wordt toegelicht hoe brugfiguurschap eruit ziet en wat de rol van een brugfiguur is.

Praktijkvoorbeeld – getuigenis van een jobcoach
Ik ben zelf Oekraïnse en werk als brugfiguur en jobcoach. Op een dag heb ik een oproep gedaan in een Telegram en Facebook groep met Oekraïnse mensen in de regio om te vragen of er mensen waren die hulp nodig hadden met werkgerelateerde vragen of andere zaken. Al snel kreeg ik verschillende reacties van Oekraïnse vrouwen die heel graag deel wilden nemen aan een groepssessie. We hebben deze sessie kort daarna georganiseerd en het resultaat was fantastisch: drie van de vijf deelnemers wilden zich direct aansluiten bij ons project.
- Een andere belangrijke manier om niet-beroepsactieve personen te bereiken, is via informele netwerken. Als niet-beroepsactieve personen jou vertrouwen, is de kans ook groter dat ze andere personen in hun netwerk naar jou doorsturen. Je kan hen ook proactief vragen of ze personen kennen die in dezelfde situatie zitten en die mogelijk hulp kunnen gebruiken.
Praktijkvoorbeeld – getuigenis van een jobcoach
Elke donderdagnamiddag gaat er in de bibliotheek van Genk een sessie ‘Vriend en Taal’ door. Tijdens deze sessies helpen vrijwilligers op een laagdrempelige manier deelnemers de Nederlandse taal te oefenen.
Het gebeurt regelmatig dat een vrijwilliger samen met een deelnemer een bezoekje brengt aan het werkstation, als die persoon een hulpvraag heeft richting werk. Het aanbod van het werkstation wordt dan besproken en we bekijken de individuele vraag van de persoon.
Wees aandachtig voor…
- Het is niet altijd makkelijk na te gaan waar niet-beroepsactieve personen zich bevinden. Daarom is een goede prospectie cruciaal. Belangrijk hierbij is:
- weten wie je doelgroep is.
- een goed contact met andere organisaties die met niet-beroepsactieve personen werken.
- Zorg ook dat jouw eigen organisatie gemakkelijk aanspreekbaar is. Dat kan bijvoorbeeld door een inloophuis of inloopmoment te organiseren, waar iedereen vrij kan binnenkomen met een vraag naar ondersteuning richting werk.
Nuttige links
- Op de sociale kaart kan je de zorgaanbieders in jouw regio raadplegen. Zo kan je organisaties vinden die met jouw doelgroep aan de slag gaan: https://www.desocialekaart.be/